”Jeg har svært ved at finde tiden” er den udfordring, jeg hører mest fra mine soloselvstændige kolleger, når vi taler om synlighed som soloselvstændig. Jeg oplever det selv. Bare slet ikke i samme grad som før.
”Jeg har svært ved at finde tiden”, sagde min sidemand til et netværksmøde, da vi talte om at skabe synlighed som soloselvstændig.
Har du også svært ved at finde tiden?
Ikke tiden til dine opgaver for dine kunder. De opgaver skal du nok nå.
Nej, jeg taler om tid til alle de andre opgaver.
- Tid til at drive din hjemmeside
- Tid til administration
- Tid til forretningsudvikling
- Tid til at skabe synlighed og salg
Lad os bare tage den sidste.
Du ved godt, at salg og markedsføring er en vigtig opgave for en soloselvstændig, men du får det ikke gjort. I hvert fald ikke særlig vedholdende og fokuseret.
Hvis du kan kende det, så velkommen i klubben.
Jeg oplever det selv. Bare slet ikke i samme grad som før.
Jeg havde ikke styr på mine systemer
I starten havde jeg så travlt med kunder, at jeg halsede bagefter med mine markedsføringsindsatser.
Jeg havde det som den nye på Step Power-holdet, der er mødt op uden at kende trinene og uden at have konditionen til at følge med. Jeg var hele tiden et par skridt bagefter.
Sådan havde jeg med markedsføring i den første tid som soloselvstændig.
Salg og markedsføring var som den indebrændte pony på rideskolen, der bare ikke gider flere børn. Den kaster dig af, hvis den kan. Jeg faldt af igen og igen.
Jeg var (og er) meget glad for mit arbejde som erhvervscoach, men jeg var træt af at være på bagkant med min markedsføring.
De opgaver, som jeg ellers synes er sjove, blev til haste-opgaver, der ikke fik den tid og kærlighed, som de fortjente. Det var ikke særlig fedt.
Derfor tog jeg en beslutning om, at jeg HAR tid til de vigtige opgaver i min virksomhed – også dem, der ikke haster endnu. Salg og markedsføring er en af dem.
Det er ikke nok at sætte mål
Jeg kunne se, at jeg havde brug for at sætte system i min måde at arbejde med markedsføring på.
Den amerikanske forfatter til bestselleren “Atomic Habits”, James Clear, har et udtryk for det: ”(..) goals are good for planning your progress and systems are good for actually making progress.”
Jeg havde styr på mine mål, men jeg manglede et system til at nå dem.
Ligesom jeg har et system, der hjælper mig at nå min daglige knætræning, havde jeg brug for et system, der hjælper mig med at komme i mål med min markedsføring.
Sådan ændrede jeg vaner
Efter en hovedrengøring i mine markedsføringskanaler gjorde jeg tre afgørende ting.
#1: Strategisk retning
Først opdaterede jeg min strategi, så den passede til nye målgrupper og den drejning, som min virksomhed havde taget.
Mit ambitionsniveau skulle være realistisk og passe til en soloselvstændig – også når der er ekstra travlt med kunder.
Dernæst indsnævrede jeg de emner, jeg vil kommunikere om og blev mere konkret på, hvilke indsatser der skal til for at nå mine mål. Det hele samlede jeg i en simpel strategi.
#2: Struktur
Uden struktur i hverdagen kommer vores hoved på overarbejde, så jeg tog fat på at skabe STRUKTUR med en contentkalender.
Den bruger jeg til at planlægge og styre publicering af indhold. Det giver mig overblik, og jeg har efterhånden fundet en planlægningshorisont, der passer til mig som soloselvstændig.
Jeg planlægger ca. 3 måneder frem med plads til spontanitet i stedet for at arbejde mere on the go. Det giver både retning og fremdrift.
Jeg ved, hvad jeg vil skrive om hvornår, og det er lettere at skabe en rød tråd i mine indlæg.
#3: Fokus på eksekvering
Den tredje ting var at skabe NYE RUTINER – faste vaner og handlinger, der hjælper mig med at få eksekveret.
Jeg blokker uforstyrret skrivetid i min kalender hver uge og har skiftet mit fitnesscenter ud.
Nu går jeg til LinkedIn-fitness hver fredag i Learning Community PRO.
Det er sjovere, og jeg bliver holdt til ilden – også når der er travlt med trivselsmålinger hos mine kunder.
Til LinkedIn-fitness får jeg ny inspiration til social selling og lavpraktiske tips til at skrive gode indlæg.
Desuden forpligter jeg mig over for andre ved at være en del af fællesskabet. Det hjælper mig med at få eksekveret på det, jeg gerne vil nå.
“Having a system is matters what”, som James Clear siger.
Det havde jeg ikke, og det gjorde en afgørende forskel, da jeg skabte et system til at hjælpe mig med at eksekvere.
Inden du nu tror, at træerne vokser ind i himlen, så falder jeg stadig af hesten en gang imellem.
Især når der er ekstra travlt med trivselskunder, men min pony spæner ikke længere af sted uden mig.
Med et system der virker, kommer jeg også hurtigere op på hesten igen.
Hvis markedsføring er et af dine hængepartier, kan det være så enkelt, at du har brug for et system, der hjælper dig med at nå i mål.
Mange hilsner
Jane
Jane Buntzen er EMCC-certificeret coach og GAIS trivselskonsulent. Siden 2019 har hun hjulpet virksomheder med at skabe bedre arbejdspladser og en hjernevenlig arbejdsdag med højt fokus og mentalt overskud. Jane hjælper virksomheder med at måle, forstå og forbedre trivsel på arbejdspladsen og holder foredrag og workshops om hjernevenlige arbejdsvaner.
Læs mere om Jane | Følg Jane på LinkedIn | Følg Jane på Facebook