tip til den gode ansøgning

Det spørgsmål får jeg ofte. Det giver altid stof til eftertanke. Der findes jo ikke en facitliste til en god ansøgning. Sagen er, at de tusindvis af ansøgninger, jeg har læst de sidste 20 år, har været vidt forskellige. I virkeligheden er det op til modtager af din ansøgning at vurdere, om ansøgningen og CV’et rammer plet eller ej.

En GOD ansøgning kan have mange ansigter – gudskelov for det, for ansøgere og arbejdsgivere er heldigvis forskellige, og det ville være kedeligt, hvis ikke vi var det.

De bedste ansøgninger har alligevel et fælles træk. De svarer på det, som virksomheden gerne vil vide.
Hvad er det så, at arbejdsgiver gerne vil vide?

Skåret ind til benet vil arbejdsgiver gerne vide 4 ting:
  1. Hvorfor er du motiveret for at søge lige præcis den her stilling og hvorfor i lige netop denne virksomhed? Kort sagt: Hvorfor søger du jobbet og hvorfor lige os som virksomhed?
  2. Hvad kan du bidrage med?
  3. Har du forståelse for jobbet?
  4. Passer du ind hos os?

Match kræver research

En god ansøgning kræver research – punktum. Jo mere du ved om arbejdsgiver, jo nemmere kan du ramme lige der, hvor han eller hun er mest modtagelig.

Derfor er research på virksomheden din nye bedste ven. Det er forudsætningen for, at du kan målrette din ansøgning til modtager og modtagers behov. Og jo mere målrettet din ansøgning er til modtager, jo stærkere står du.

En lille bonus her er, at det tager noget fokus fra os selv, når vi skriver mere modtagerfokuseret, og det klæder de fleste mennesker. Tit er det også rarere at være i.

Lær dig selv at kende

Du skal ikke kun researche på arbejdsgiver. Nøglen til en god ansøgning er, at du kender dig selv og finder de punkter, hvor du og virksomheden rammer hinanden.

Ofte er en kompetencejagt en god investering. Hvad ved du om dig selv, dine styrker og kompetencer? Hvad er det, som du byder ind med, som arbejdsgiver virkelig har brug for? Hvor er du unik? Hvad får virksomheden ud af at tilbyde dig et job?

Her kan være en god idé at få friske øjne på sig selv. Som med alt andet kan vi have blinde vinkler på os selv. Du kan for eksempel tage en snak med en person, der kender dig godt.

Når du har gjort det, er det tit lettere at sætte ord på de bedste argumenter for at ansætte dig i præcis den situation, som virksomheden står i lige nu og med de udfordringer eller huller, som virksomheden har netop nu.

Hvad er der på spil i jobopslaget?

Hvis du søger opfordret, møder du nogle gange den her ønskeseddel eller beskrivelse af idealet, hvis der var frit valg på alle hylder. Du møder sikkert også nogle jobopslag i svingende kvalitet, hvor det ikke altid er helt tydeligt, hvilke krav der er need-to-have og nice-to-have. Det kan være lidt svært at agere i.

Et godt sted at starte er din analyse af jobopslaget. Prøv at afdække, hvad der er ”need-to-have”-krav og ”nice-to-have”-krav. Du skal ikke nødvendigvis leve op til alle krav.

Overvej, om du har viden nok fra din research, eller om du vil ringe til arbejdsgiver. Der er flere fordele ved at ringe til arbejdsgiver. Det kan give dig værdifuld viden om arbejdsgiver og jobbet til din ansøgning, men vær altid velforberedt, hvis du ringer. En gylden regel er at have respekt for modtagers tid. Du kan også altid lige spørge, om der er et tidspunkt, der passer bedre.

Hvis jobopslaget er lidt tyndt, så kan en opringning bl.a. gøre dig lidt klogere på:

  • Hvilke kompetencer er vigtigst?
  • Hvilke opgaver fylder mest?
  • Hvordan er kulturen og samarbejdsformen?
  • Hvad er succeskriterierne for den nye medarbejder?

Opringningen kan også give dig et første indtryk af arbejdsgiver, og om det er en arbejdsplads, som du har lyst til at være en del af. Det er jo lige så vigtigt.

Hvis du ringer, så husk at holde det kort og fokusere på det, som er vigtigst for dig at få at vide, så du får værdifuld viden til din ansøgning og kan give dit bud på svaret på de 4 ting, som arbejdsgiver gerne vil vide.

Research er en god investering

Når virksomheder bliver spurgt om, hvad der kendetegner de bedste ansøgninger, siger 75% af virksomhederne, at de bedste ansøgninger har to ting:

  • En velbeskrevet personlig motivation for jobbet
  • Ansøgers kompetencer relateres til vores virksomhed

Derfor ER det en god investering at researche på virksomheden og på dig selv, inden du skriver din ansøgning.

Jane Buntzen er erhvervscoach og trivselskonsulent. Hun hjælper ledere, teams og medarbejdere med enkle strategier og overskuelige metoder til at skabe mere tid, ro og bedre fokus i løbet af arbejdsdagen. Jane skaber værdi gennem trivselsmålinger, rådgivning, træning og kurser i, hvordan I med små, men effektive ændringer forbedrer trivsel og produktivitet i hverdagen. Vi trives og præsterer bedre, når vi giver vores hjerne og krop gode arbejdsbetingelser.

Læs mere om Jane | Følg Jane på LinkedIn | Følg Jane på Facebook