fluctus blog ansøgning

Jeg løber ikke ret hurtigt, men jeg er som de fleste en utålmodig læser. Det er din kommende arbejdsgiver sikkert også. Typisk har jeg fået en stor stak ansøgninger og CV og ikke ret meget tid til at læse dem, så det går stærkt. Hvis du skal fange mig med din ansøgning, så skal du fange mig allerede i overskriften – vække min lyst til at læse videre.

Ofte har jeg skimmet dit CV, før jeg læser ansøgningen, og nu vil jeg gerne vide, hvorfor du søger jobbet og hvorfor lige os som virksomhed? Den motivations-krog må du gerne give mig allerede i starten, for så har jeg de rigtige briller på, når jeg læser videre.

Der findes ikke en facitliste til den gode ansøgning, men der er nogle tommelfingerregler og også nogle klassiske snubletråde, som du med fordel kan styre uden om, når du skriver din ansøgning. Den helt klassiske er, at du har så travlt med at fortælle om alt det, som du kan, at du lidt glemmer mig – altså mig som modtager og virksomhed. Du dribler rundt på din egen banehalvdel og har måske ikke nået at lave din research, så du ved nok om mig som modtager og virksomhed. Derfor når du ikke ind på min banehalvdel og får scoret mål. Du er måske topmotiveret. Jeg kan bare ikke læse og mærke det i din ansøgning.

Jeg har læst tusindvis af ansøgninger gennem de seneste 20 år – oftest med en god kop kaffe og et oprigtigt ønske om at give alle en fair chance. Jeg læser stadig mange ansøgninger – og må indrømme, at jeg elsker genren. Kommunikationsrådgiveren i mig elsker genren – ansøgninger er i den grad strategisk kommunikation. Der er et klart formål (at få ansøger inviteret til en samtale), og det er fedt at få andre til at stå endnu stærkere. Genrekravene er også klare – max en side, overskuelig, med klare budskaber og hurtigt at læse – det stiller krav til strukturen og sproget. Alle tekster har et mål. Det har din ansøgning også.

Hvis du vil fange mig, så skal du:

  • Finde tiden til at researche – hvis du ikke kender modtager og virksomhed, kan du ikke målrette din ansøgning
  • Gøre dit forarbejde – analysere jobopslaget, hvis du søger opfordret
  • Lægge en plan for din ansøgning – en god plan tager udgangspunkt i modtager
  • Tænke strategisk og prioritere indholdet, så du ved, hvad du vil fortælle mig og i hvilken rækkefølge
  • Give mig de rigtige briller på allerede i din overskrift
  • Vise mig, hvor motiveret du er – fortælle mig, hvorfor du søger jobbet i netop denne virksomhed
  • Skrive målrettet med fokus på netop det her konkrete job og fortælle, hvordan du kan skabe værdi
  • Skrive enkelt, konkret og skære det overflødige væk
  • Skrive varieret og gerne i et aktivt og direkte sprog
  • Skrive korrekt – stavefejl og slåfejl bliver let støj
  • Holde formkravet på 1 side – du har kun en side, så brug den klogt
  • Gøre det let for mig at læse din ansøgning med luft mellem afsnit og små overskrifter der, hvor det giver mening
  • Holde mig fanget gennem hele ansøgningen med overskrifter og indhold, der fænger
  • Lave kroge ind i jobopslaget, hvis du søger opfordret
  • Konkretisere dine kompetencer og gerne med eksempler eller erfaringer
  • Overbevise mig og hjælpe mig med at lave koblinger mellem hvad du kan og hvad vi har brug for
  • Vise mig, at du matcher jobbet og virksomheden, og at du har sat dig ind i vores behov
  • Have dig selv med
  • Hjælpe mig til at få en fornemmelse af, hvem du er som afsender
  • Runde din ansøgning stærkt af og give mig et indtryk af, at du mener noget med din ansøgning
  • Henvise mig til dit CV på LinkedIn
  • Være kreativ, så jeg husker dig

Ansøgninger kan sammenlignes med en salgstekst. Konkurrencen er ofte hård. Jo mere målrettet din ansøgning er til modtager og modtagers behov, jo stærkere står du. Når du har skrevet din ansøgning og måske har rettet den lidt til, så prøv at læse den højt for dig selv. Hvis du snubler i teksten, så skriv om. Inden du sender den, kan det være en god idé lige at få friske øjne på din ansøgning.

Jane Buntzen er EMCC-certificeret coach og GAIS trivselskonsulent. Siden 2019 har hun hjulpet virksomheder med at skabe bedre arbejdspladser og en hjernevenlig arbejdsdag med højt fokus og mentalt overskud. Jane hjælper virksomheder med at måle, forstå og forbedre trivsel på arbejdspladsen og holder foredrag og workshops om hjernevenlige arbejdsvaner.

Læs mere om Jane | Følg Jane på LinkedIn | Følg Jane på Facebook